Virknē nozaru, īpaši tajās, kas saistītas ar mārketingu, klientu piesaisti, sabiedriskajām attiecībām vai projektu vadību, kontaktu veidošana un uzturēšana ir pašsaprotama lieta. Mūsdienās tā arvien vairāk un vairāk saistās ar veiksmīgu komunikāciju ne tikai reālajā, bet interneta vidē. Ja runa ir par nonākšanu potenciālo partneru, klientu vai nākamo darba devēju uzmanības lokā, profesionāli izveidots LinkedIn profils noteikti palīdzēs to izdarīt.
Turpmāk daži noderīgi padomi, kā izveidot pievilcīgu LinkedIn profilu un kā ar to veiksmīgi darboties.
1.Īsi un kodolīgi fakti
Atstājiet daiļrunību un sarežģītās gramatiski pareizās teikumu konstrukcijas klātienes prezentācijai, lai radītu iespaidu par savu bagāto valodu. Te vajadzīgi īsi un kodolīgi fakti:
- Uzņēmuma nosaukumi un projekti, kuros darbojāties vai darbojaties
- Darbības periodi un atrašanās vieta (valsts)
- Amata pozīcijas un 3-5 apakšpunkti zem katra amata ar galvenajiem pienākumiem vai sasniegumiem (ne pilni teikumi, bet gan uzskaitījums)
2. Profesionāls profila noformējums
Vizuālais izskats, ģērbšanās stils vai pat fotogrāfijas tehniskā kvalitāte daudz ko var pastāstīt par cilvēku, kas to pievienojis savā profilā. Atcerieties, LinkedIn ir biznesa un profesionālo kontaktu vide. Te nav vieta neformālajām bildēm. Esiet korekts un lietišķs. Tajā pašā laikā, nav arī vieta pases fotogrāfijām. Jūs taču gribat dibināt kontaktus, vai ne?
Padomājiet arī par fona attēlu (background), kas raksturotu Jūsu profesionālo darbības sfēru un personīgo būtību. Izmantojiet ar komerclietošanai brīvi pieejamos ar autortiesībām neaizsargātos attēlus. Piemēram, tādi atrodami vietnēs flickr.com, pexels.com, pixabay.com u.c.
3. Īsa pašprezentācija
Kaut arī uz doto brīdi LinkedIn profilus ir izveidojuši vairāk nekā 37 600 Latvijas nozaru speciālisti un dažādu līmeņu vadītāji, lielākā daļa neizmanto iespēju uzrakstīt īsu kopsavilkumu (summary) par sevi. Izmantojiet šo LinkedIn profila sadaļu pašprezentācijai!
Iekļaujiet tajā informāciju par savu specializāciju, profesionālajām vērtībām un norādi uz to, ko šobrīd meklējat - vai tie būs sadarbības partneri, vai jauni karjeras izaicinājumi vai sociālie projekti, kuros vēlaties iesaistīties u.tml.
4. Skaidra karjeras virzība
Nav noslēpums, ka veicot personāla atlases projektus, rekrutieri diezgan aktīvi izmanto LinkedIn, jo te var uzrunāt pieredzējušus dažādu nozaru speciālistus vai vadītājus, lai piedāvātu izskatīt aktuālo vakanci, karjeras iespējas citā uzņēmumā.
Karjeras virzības parādīšanai lieliski noder akcentējumi jeb atslēgvārdi. Piemēram, ja vēlaties savu karjeru veidot saistībā ar pārdošanu un vadību, tad iezīmējiet savu karjeras ceļu. Atslēgvārdi līdz ar to būs „pārdošana”, „pārdošanas vadība”, „pārdošanas plānošana”, „pārdošanas plāna izpilde”, „pārdošanas apmācības”, „pārdošanas personāla atlase”, „pārdošanas guru” u.tml.
5. Prasmju, iemaņu un sadarbības vērtējumi
Pievienojiet prasmes un iemaņas (skills) un ļaujiet saviem kolēģiem, vadītājiem, sadarbības partneriem tās novērtēt. Tāpat paši neskopojieties ar citu novērtēšanu un rekomendāciju rakstīšanu, tādējādi palīdzot otram ar uzticamības līmeņa celšanu biznesā un darba tirgū.
6. Personalizēti uzaicinājumi
Atverot savu LinkedIn profilu, nereti atradīsiet vairākus ziņojumus ar lūgumu pievienot savu paziņu lokam, kuru starpā parasti ir esošie vai bijušie kolēģi, kādā pasākumā satiktie cilvēki, rekrutieri un dīvainie nezināmie. Taču neatkarīgi no šī statusa, visi ziņojumi ir ar vienādu vēstījumu “I’d like to add you to my professional network on LinkedIn.” (“Es vēlos pievienot Tevi manam profesionālo kontaktu lokam LinkedIn-ā”).
Neviļus rodas jautājums, ar kādu nolūku konkrētais cilvēks atsūtījis šo ielūgumu? Sajūta, no kuras grūti atbrīvoties, ka esi kāda sociālo tīklu fana kolekcijas daļa, kurš cenšas iegūt statistiku “500+”, lai apliecinātu savu popularitāti.
Kamdēļ lai neizmantotu šo 300 simbolu laukumu, lai īsumā pateiktu galveno - uzdotu interesējošo jautājumu, pateiktos par kaut ko, uzaicinātu uz pārrunām u.tml. Reizēm tas var gan ietaupīt laiku, gan novērst nesaprašanos, gan būt sākums veiksmīgai sadarbībai.
Lūk, 10 vēstuļu paraugi kontaktu veidošanai LinkedIn-ā
7. Kontaktu loks
LinkedIn kontaktu loku ieteicams veidot mērķtiecīgi, neapstiprināt "aizdomīgus" ielūgumus vai tieši otrādi ignorēt sūtītās vēstules vai uzaicinājumus.
Uzdodiet sev jautājumus - vai manā kontaktu lokā ir cilvēki, kuri mani var rekomendēt? Vai manā kontaktu lokā ir konkrētās nozares profesionāļi, eksperti? Tas parādīs, vai Jums piemīt interese profesionāli augt, dibināt kontaktus, meklēt sev mentorus.
8. Interešu grupas
Iesaistīšanās interešu grupās ne tikai ir iespēja padalīties ar savu pieredzi un viedokli, bet arī sasniegt tos Jūsu biznesam svarīgos cilvēkus, kurus citādi Jūs nevarat uzrunāt.
9. Ieraksti un paziņojumi
Noteikti esat dzirdējuši teicienu "Saturs ir interneta karalis". Tas attiecināms arī uz informācijas dalīšanos LinkedIn tīklā. Līdzīgi kā citās sociālajās interneta platformās, tā arī šeit ir iespēja ierakstīt savus paziņojumus, sagatavot un publicēt īsus saistošus rakstus par nozares vai uzņēmuma aktuālajām tēmām.
Tādējādi Jūs varat veidot un stiprināt savu profesionāļa personīgo zīmolu, daloties ar noderīgu informāciju savam kontaktu lokam. Ne vienmēr tam ir jābūt pašu rakstītajam saturam, jo tā radīšana aizņem ļoti daudz laika. Jūs varat dalīties ar nozares ziņām medijos vai rakstiem no sava uzņēmuma mājas lapas.
Daloties ar ziņām, rakstiem vai attēliem, tomēr jāpatur prātā, ka LinekdIn ir lietišķo kontaktu sociālais tīkls, kas orientēts nevis uz izklaidi, bet uz profesionālu saturu. Tas, ko Jūs publicējat vai ar kādu informāciju dalāties, tas parāda arī Jūsu komunikācijas kultūras līmeni.
10. Kontaktu pārvaldīšana
Kamēr Jūsu kontaktu loks LinkedIn-ā aprobežojas ar pāris simtiem kontaktu, to pārvaldīšana varētu nesagādāt daudz problēmu. Taču līdzko kontakti ir 500+, tad palīgā nāk iespēja kontaktus marķēt ar birkām (tags). Tās pieejamas katram lietotājam, un to konkrētā cilvēka profilam piestiprinātos nosaukumus redzat tikai Jūs pats.
Varat izmantot LinkedIn piedāvātās birkas "kolēģis", "sadarbības partneris", "paziņa" utt. vai arī izveidot savas unikālās, piemēram, "LTRK biedrs", "IT", "pārdošana", "mārketings", "networking" u.c. Vienam kontaktam turklāt var piestiprināt vairākas birkas.
Vēlāk, uzklikšķinot uz aktīvo birku vai ierakstos meklētāja lauciņā attiecīgo atslēgvārdu, var atšķirot Jums vajadzīgos kontaktus pēc nozares, piederības kādai biedrībai vai organizācijai, pasākuma vai projekta nosaukuma u.tml.
Raksts publicēts:
Žurnāla "iBizness" 2016.gada maija numurā